 |
Communicantes et memoriam venerantes...
A szentek felsorolása egyértelműen keleti
hatás. Teológiai tartalma: az Eucharisztia az
egész Egyház közösségi ünnepe. Legelöl a
Boldogságos Szűz szerepel, majd a 12 apostol + 12
római szent. Így jelen van egyszerre a helyi és az
egész Egyház is, annak oszlopai. Ennek a résznek
fontos teológiai tartalma: a helyes
szentek-tisztelete az Eucharisztiához kapcsolódik.
Hanc igitur oblationem
servitutis nostrae, sed et cunctae familiae tuae,
quaesumus, Domine, ut placatus accipias: diesque
nostros in tua pace disponas, atque ab aeterna
damnatione nos eripi et in electorum tuorum iubeas
grege numerari. Per Christum Dominum nostrum.
Amen.
A római kánonban az
ősisége miatt még nincs kifejezett epiklézis,
Lélek-hívás. Az epiklézis helyett inkább
hasonlít ez az ószövetségi mozdulatra, amikor
a főpap egy áldozati állat fölé kiterjesztve
kezeit, "átrakta" arra a nép bűneit, jogos
büntetését, és kihajtották a sivatagba
(falakon kívül - Golgota). Itt a liturgia
(ahogy a feljánláskor is) már az átváltozás
utáni valóságos jelenlétre gondol. Krisztus
az, akire ránehezedett minden bűn, aki
elégtételt adott azokért a kereszten.
Erről a részről
érdemes tudni, hogy Nagy Szent Gergely
pápa tollából származik. Sokszor élt át
lelki sötétséget, pesszimista alkat volt,
Rómában egymás után tomboltak a járványok,
a viharok templomokat döntöttek romba, ő
maga ifjúkorától gyógyíthatatlan
gyomorbetegségben szenvedett… – és így
írta meg ezt az eszkatologikus imádságot.
Kérései tulajdonképpen az eddigieket
ismétlik.
Quam
oblationem tu, Deus, in omnibus,
quaesumus,
bene+dictam,
ad+scriptam, ra+tam,
rationabilem, acceptabilemque
facere digneris: ut nobis
Cor+pus et San+guis fiat
dilectissimi Filii tui, Domini
nostri Iesu Christi.
A
mi Áldozatunk Krisztus,
akit az Atya mindig
elfogad. De akkor miért a
kifejezett kérés, hogy
fogadja el? A szentség ex
opere operato (a
végrehajtott szentségi
forma miatt) érvényes,
vagyis az Atya elfogadja,
és tetszésére van. Itt
inkább a velünk
kapcsolatos
hatékonyságáról van szó,
hiszen most mi ajánljuk
azt fel. Azt kérjük tehát,
hogy mi magunk váljunk
Krisztushoz minél
hasonlóbbá, vagyis az
Eucharisztiával való
megfelelősségünkért
(megszentelődésünkért =
üdvösségünkért)
imádkozunk. Újra
megjelenik a kultusz és az
élet koherenciájának
szükségessége (aminek
hiányát a próféták az
Ószövetségben a zsidók
szemére vetették)!
|
|