File size | 68410 |
Original date | $originalDate |
Resolution | $resolution |
Flash | $flash |
Focal length | $focalLength |
Exposure time | $exposureTime |
Aperture | $aperture |
Focus Distance | $focusDistance |
Metering Mode | $meteringMode |
Camera make | $cameraMake |
Camera model | $cameraModel |
Sensor type | $sensorType |
1-17 |
Missa - Szentmise
|
33[57]
|
||
A római kánon ősisége
Tény az, hogy Szent Ambrus korában már meglévő, tiszteletnek örvendő kánon, kb. ugyanabban a formában, mint ahogy azt ma is mondjuk (kivéve pl. a szentek felsorolása, ami Nagy Szent Leó pápa által lett beillesztve), és a nyugati liturgiák közül mindegyik ezt használta. Sokszor szó esik a II. kánon ősiségéről. A közhiedelem szerint a II. kánon egy bizonyos Hippolütosz "Traditio Apostolica" c. művében rögzített II. századi kánon. Ez azonban nem igaz, ugyanis.: 1. Hippolütoszról csak annyit tudunk, hogy ellenpápa volt a II. században (Callixtus pápával szemben), aki a fent említett művet már saját, elszakadt közösségének írta. És a kánon előtt megjegyzi: "egyáltalán nem szükséges, hogy a püspök az eucharisztia alkalmával ugyanazokat a szavakat mondja, amiket megadtunk..." Vagyis Hippolütosz nem egy tiszteletnek örvendő szöveget örökít meg, hanem valószínűleg egyszerűen csak ír (esetleg átír) egyet, de még ezt sem tartja kötelezőnek. (Különben megmagyarázhatatlan lenne, miért nem maradt fenn.) 2. A II. századdal is baj van: Biztos, hogy ami ránk maradt Hipolütosz műveként, azt ő nem így írta le, hanem átírták. A legkorábbi fellelhető irat 494-ből származik, és csak ebből (latin) és keleti fordításokból tudjuk valamelyest helyreállítani a szöveget. 3. A rómaiságával is baj van: Valószínűleg inkább keleti (Alexandria?) hagyományt rögzít, nem rómait (pl. epiklézis, nyelvi jellemzők, stb. miatt). 4. A mai II. kánon nem azonos a Hippolütosz-féle (?) kánonnal, ugyanis például az egész üdvösségtörténeti rész kimaradt, illetve elhagytak minden kifejezést, ami a kárhozatra vonatkozik. Talán mindez elég ahhoz, hogy lássuk: nyugaton a legősibb kánon a római. |