A KUNG FU megteremtése
A KUNG
FU, mint harcművészet megteremtése Li Csong szerzetes nevéhez kötődik
(Kr. u. 900 körül), aki hosszasan tanulmányozta és megfigyelte az
állatok viselkedését. Egyik zarándokútja alkalmával megfigyelte,
hogyan küzd a daru és a tigris egymással. A daru kifinomult mozgásával
meg tudta védeni fiókáit a tigristől. Ez a mozdulatsorozat megfelelő
ahhoz, hogy az emberek megvédhessék magukat az ellenséges támadásokkal
szemben. Ezért ezt a megfigyelését el kezdte tanítani a többi
szerzetesnek és így teremtette meg a KUNG FU művészetét.
A kungfu két szótagból áll, az első a 功
(kung),
melynek jelentése „érdem” vagy „eredmény”,
míg a 夫 (fu)
jelentése „férfi, ember”, azaz a szó szerinti jelentése „emberi
érdem”.
A kungfu szó jelentése árnyalt, aminek további jelentései: kemény
munka és jelentős tanulással töltött idő árán megszerzett tudás,
jártasság.
A kungfut eredetileg a harcművészetre
alkalmazták, azonban a KUNG FU filozófiája szerint minden alkotó,
fejlesztő célú művészetre használható. Ezért ez lehet nemcsak a
harcművészetben való jártasság, hanem a festészet, a vívás, a torna, a
kalligráfia, a sakk, a költészet vagy akár a szakácsművészet és
természetesen minden más élethelyzetben való tudás megszerzése is.
Tulajdonképpen a KUNG FU egy
életstílus, amely segít harmóniába hozni a szellemi és a fizikai
energiákat és így létrehozni az életben a Harmóniát.
A Shaolin legendája
Kína Henan tartományában, a Song
hegység Shao Shi Shan körzetében elterülő erdőségek (az
erdőt kínaiul „lin”-nek hívják) voltak a legvonzóbbak egy
buddhista szentély megalapítására. Így a körzet és az erdő nevét
összeolvasztva született meg a Shaolin név, melynek
jelentése: Erdő Fái mely
egyben a kolostor pontos helyét is jelöli. A Shaolin templom
Kr. u. 495-ben épült, a legnagyobb hatású személy a kolostor
történetében egy indiai szerzetes, Da Mo volt,- akit Boddhidharmaként
is ismernek. Da Mo-t, Liang Wu császár hívta meg Kínába a
buddhizmus tanítását hirdetni Kr. u. 527-ben. A Shaolin
templomba érkezvén látta, hogy a papok betegesek és gyengék. Különféle
testedző módszereket fejlesztett ki részükre, hogy megerősödjenek, és
jobban bírják a meditációt. Da Mo két fontos írást hagyott
hátra: „Az izom és ínátalakítás könyvét” valamint a „Velő
és elmetisztítás könyvét”.
Da Mo tanításait
a Shaolin papok harcművészeti gyakorlataikba is beépítették
és észrevették, hogy harci hatékonyságuk ezáltal nagymértékben
megnőtt. Ez jelentős lépés volt a kínai kung-fu fejlődésében, ez volt
a harcművészeti Qi Gong kialakulásának időszaka. Da Mo
halála után a Shaolin kolostor csaknem 300 évig önállóan
rendelkezett saját harcművészeti képzést folytató szervezetével. Ez az
„aranykor” nagyon kedvezett a tanok terjesztésének, így Kína szerte
még további hat Shaolin kolostort alapítottak (hármat Kína
déli és még hármat Kína északi részén).
Délen a
legjelentősebb a Quanzhou Shaolin kolostor volt Fujian
tartományban, amelyet Kr. u. 878-ban alapítottak.
A történelem során a
belviszályok és háborús időszakok a templomokat sem kímélték. Többször
lerombolták és felégették, majd később újraépítették őket. Az 1928-as
kínai polgárháború idején a Henan tartománybeli központi
kolostort immár sokadjára felgyújtották és lerombolták. A
pótolhatatlan harcművészeti feljegyzések nagyobbrészt megsemmisültek.
Az 1980-as években a
kínai kormány nagy erőfeszítéseket tett a Wu Shu
feltámasztása és terjesztése érdekében, ezért a Shaolin
kolostor kiemelkedő figyelmet kapott. A kolostort fejleszteni kezdték,
új épületeket emeltek, tekintve, hogy a Shaolin időközben
fontos turisztikai látványossággá vált. Felívelő népszerűségét a „Shaolin
Show”-nak köszönheti, mely jó hírnevet és ismertséget szerzett
a kungfu-nak az egész világon.